وبلاگ تخصصی آموزش کامپیوترودانلود نرم افزار (خداجون دوستت دارم)

آموزش و راه کارهای کامپیوتر -مقاله کامپیوتر-قالب -ویندوز XP- ویستا -رمز

وبلاگ تخصصی آموزش کامپیوترودانلود نرم افزار (خداجون دوستت دارم)

آموزش و راه کارهای کامپیوتر -مقاله کامپیوتر-قالب -ویندوز XP- ویستا -رمز

پی‌سی‌های قابل حمل سونی‌

 

 
شرکت سونی اولین محصول سری L کامپیوترهای خانگی خود را ارائه داد.


شرکت سونی اولین محصول سری L کامپیوترهای خانگی خود را ارائه داد. VGC-LA83G یک پی‌سی قابل‌حمل تاشو است که بیشتر کاربردهای مالتی‌مدیای خانگی دارد و از صفحه‌نمایش LCD و سیستم صوتی پیشرفته‌ای بهره می‌برد. در این پی‌سی از یک صفحه‌نمایش Bright LCD بسیار شفاف و با‌کیفیت در اندازه 4/‌‌15 اینچ، چیپ‌ست‌های صوتی Sound Reality و بلندگوهای بسیار قدرتمند 3Wx2 استفاده شده است.

 VGC-LA38G از یک پردازنده Core 2 Duo T5600، هارددیسک 120‌گیگابایتی، حافظه یک گیگابایتی و کارت گرافیکی NVIDIA's GeForce 7400 Go استفاده می‌کند. این پی‌سی به راحتی قابل حمل است و قابلیت‌های مالتی‌مدیای مناسبی برای راه‌اندازی دیتاسنترهای خانگی دارد.

     
   

ده نرم‌افزار طلایی در اوبونتو

 

 
اشاره :

اوبونتو کاندیدای بهترین توزیع دسکتاپ لینوکس است. دلایل زیادی برای این موضوع وجود دارد که از جمله آن‌ها نرم‌افزارهایی هستند که در اوبونتو یافت می‌شوند. اما نمی‌توان آن‌ها را در توزیع‌های دیگر یافت یا در صورت وجود، سازگاری و یکپارچگی اوبونتو را ندارند. عدم آگاهی کاربران از لینوکس نیز بیشتر از جانب نرم‌افزارهای ناشناخته‌ای است که قابلیت‌های آن‌ها مشخص نیست. در ادامه ده نرم‌افزار جالب، کوچک و کاربردی اوبونتو را مرور می‌کنیم. به این موضوع توجه داشته باشید که این نرم‌افزارها ممکن است به صورت خودکار روی اوبونتو نصب نباشند. در چنین شرایطی می‌توانید با مراجعه به مخزن بسته‌های نرم‌افزاری اوبونتو بسته‌های نرم‌افزاری آن‌ها را دریافت نمایید و آن‌ها را نصب کنید.


اوبونتو کاندیدای  بهترین توزیع دسکتاپ لینوکس است. دلایل زیادی برای این موضوع وجود دارد که از جمله آن‌ها نرم‌افزارهایی هستند که در اوبونتو یافت می‌شوند. اما نمی‌توان آن‌ها را در توزیع‌های دیگر یافت یا در صورت وجود، سازگاری و یکپارچگی اوبونتو را ندارند. عدم آگاهی کاربران از لینوکس نیز بیشتر از جانب نرم‌افزارهای ناشناخته‌ای است که  قابلیت‌های آن‌ها مشخص نیست. در ادامه ده نرم‌افزار جالب، کوچک و کاربردی اوبونتو را مرور می‌کنیم. به این موضوع توجه داشته باشید که این نرم‌افزارها ممکن است به صورت خودکار روی اوبونتو نصب نباشند. در چنین شرایطی می‌توانید با مراجعه به مخزن بسته‌های نرم‌افزاری اوبونتو بسته‌های نرم‌افزاری آن‌ها را دریافت نمایید و آن‌ها را نصب کنید.

Automatix  
 جست‌وجو و یافتن بسته‌های نرم‌افزاری برای هر توزیع، یکی از بزرگ‌ترین معضل‌های کاربران لینوکس است. این نرم‌افزار کمک خواهد کرد هر آنچه را که نیاز دارید از روی دیسک اوبونتو یا اینترنت بیابید و به راحتی روی اوبونتو نصب کنید. Automatix بسته‌های نرم‌افزاری مورد نیاز را می‌یابد و از این طریق به سرعت می‌توانید نرم‌افزارهای مختلف را روی اوبونتو نصب کنید.

Beagle   
این نرم‌افزار یک موتور جست‌وجوی دسکتاپ مبتنی بر موتور جست‌وجوی دسکتاپ گوگل است و امکان جست‌وجو در محتویات و اطلاعات روی هارددیسک و دیگر انباره‌های ذخیره‌سازی اطلاعات را فراهم می‌کند. مبنای کار Beagle  ایندکس نمودن اطلاعات جدید و یافتن اطلاعات درخواستی از روی همین ایندکس‌ها است. ایندکس‌های ساخته شده توسط این نرم‌افزار بر اساس نام، نوع، فرمت، پسوند، موقعیت، اندازه و تاریخ ذخیره فایل است.

Gnome Deskbar Applet   
اپلت‌ها در لینوکس به برنامه‌ها و ابزارهایی گفته می‌شود که می‌توانند روی دسکتاپ به کار گرفته شوند. برای نمونه آیکون ساعت و تاریخ به نوعی اپلت هستند. نرم‌افزار Gnome Deskbar Applet امکان مدیریت اپلت‌های نصب شده یا قابل استفاده و دسترسی بهینه به آن‌ها را فراهم می‌کند. برای استفاده از این نرم‌افزار می‌توان روی پانل نوار دسکتاپ راست کلیک کنید و از گزینه Add to Panel این برنامه را بیابید و به پانل اضافه نمایید. این اپلت امکان جست‌وجو در اپلت‌ها با نرم‌افزار Beagle را فراهم می‌کند. برای این منظور کافی است اول نام یک اپلت در درون باکس جست‌وجوی این نرم‌افزار تایپ شود تا به صورت خودکار در دسترس شما قرار گیرد و از آن استفاده نمایید.

amaroK  
در شماره 34 درباره نرم‌افزار صوتی amaroK صحبت کردیم. در نظر اول نمی‌توان گمان کرد که نرم‌افزار مالتی‌مدیای قدرتمندی مانند amaroK روی توزیع اوبونتو قابل نصب و استفاده باشد. اما  این امر امکانپذیر است. amaroK دارای رابط گرافیکی بسیار کاربرپسندی است و امکانات خوبی برای پشتیبانی از فرمت‌های فایلی مختلف و پخش فایل‌های موسیقی دارد. این نرم‌افزار روی اوبونتو به سرعت اجرا می‌شود و  ابزارهایی برای مدیریت تراک‌های آهنگ دارد و می‌توان با ساخت Play List‌های مختلف در آن دسترسی به آهنگ‌های خاصی را راحت‌تر نمود. امکان جست‌وجوی هارددیسک و دیگر وسیله‌های ذخیره‌سازی اطلاعات برای فایل‌های صوتی، استفاده از بانک اطلاعاتی آنلاین برای جدیدترین مجموعه‌های صوتی ِمنتشر شده روی اینترنت و پشتیبانی از فرمت‌های صوتی فشرده، از دیگر قابلیت‌های این نرم‌افزار هستند.

Checkgmail   
این نرم‌افزار که امکان مدیریت ایمیل‌های جی‌میل را فراهم می‌کند، در System Tray لینوکس اجرا می‌شود و با برقرار کردن یک اتصال به اینترنت و سرویس جی‌میل شما را از رسیدن نامه‌های الکترونیکی جدید باخبر می‌کند. از طریق رابط همین برنامه می‌توان یک نامه باز کرد، و مطالعه نمود یا آن را به آدرس ایمیل دیگری Forward کرد.Marking as read ،Archiving ،Deleting و Reporting as Spam گزینه‌هایی هستند که در همان System Tray در اختیار شما قرار می‌گیرند.

VLC  
یکی از مشکلات همیشگی کاربران در توزیع‌های زنده‌ای مانند اوبونتو، کار با فایل‌های مالتی‌مدیا است. برنامه VLCاین مشکل را حل می‌کند. این نرم‌افزار چند سکویی قادر است با فرمت‌های مالتی‌مدیا، سیستم‌عامل‌ها و برنامه‌های مختلف کار کند. برای نمونه، فایل‌های مالتی‌مدیای اپل یا سولاریس در این برنامه قابل اجرا هستند. VLC روی توزیع‌های مختلف لینوکس نیز قابل استفاده است. همچنین امکان مدیریت و اجرای فایل‌های مالتی‌مدیا روی اینترنت با این نرم‌افزار وجود دارد.

NTFS Read/Write  
با این نرم‌افزار می‌توان در اوبونتو با پارتیشن‌های NTFS ویندوز در تعامل بود و اطلاعات را روی آن‌ها نوشت و خواند. هسته اوبونتو از NTFS پشتیبانی می‌کند و نیازی به افزودن ماجول‌هایی برای راه‌اندازی این فرمت نیست. در عوض، به ابزارهایی برای کار با آن نیاز است که یکی از آن‌ها می‌تواند NTFS Read/Write باشد. برای نمونه می‌توان با اجرای این نرم‌افزار فایل‌های مورد نیاز را از پارتیشن‌های NTFS در دایرکتوری‌های لینوکس کپی نمود.

BackupPC   
این قابلیت به صورت پیش‌فرض در اوبونتو وجود ندارد که بتوانید از اطلاعات روی کامپیوتر نسخه پشتیبان تهیه کنید. اما با افزودن بسته نرم‌افزاری BackupPC این امکان فراهم می‌شود. شرایط متفاوت زیادی به وجود خواهد آمد که نیاز به پشتیبان‌گیری از داده‌های حیاتی خود داشته باشید اما نتوانید، با نرم‌افزارهای نصب روی سیستم در ویندوز یا حتی لینوکس این کار را انجام دهید. در چنین مواقعی BackupPC بسیار مفید خواهد بود. تنها محدودیت این نرم‌افزار، عدم پشتیبان‌گیری از اطلاعات روی تجهیزات جانبی کامپیوتر مانند دیسکت‌ها یا حافظه‌های فلش است.

7Zip
نرم‌افزار Zip برای کاربران ویندوز آشنا است. 7Zip یک نرم‌افزار برای کار با فایل‌های دارای فرمت Zip است. با استفاده از 7Zip می‌توان اطلاعات مورد نیاز را به فرمت Zip در آورد یا برعکس فایلی را از این فرمت خارج نمود. قابلیت ویژه این نرم‌افزار، پشتیبانی از فرمت‌های فشرده‌سازی اطلاعات در نرم‌افزارهای اپن‌سورس است.
biz2 ،biz ،tar معروف‌ترین این فرمت‌ها هستند.

Perforate  
این نرم‌افزار کمک می‌کند تا حافظه رم سیستم را بهینه کنید و از اشغال شدن توسط فایل‌ها یا اطلاعات زائد و بی‌مصرف نجات دهید. همان‌طور که می‌دانید توزیع‌های زنده از حافظه رم سیستم برای اجرای فایل‌های خود استفاده می‌کنند. هر اندازه این حافظه بیشتر آزاد باشد، امکان اجرای بهتر برنامه‌ها و در نتیجه بالا رفتن سرعت آن توزیع را در پی خواهد داشت. Perforate با نشان دادن مقدار واقعی میزان فضای آزاد حافظه رم و پاک و حذف نمودن فایل‌ها و اطلاعات بی‌مصرف و زائد، امکان استفاده بهتر از آن را فراهم می‌کند.

     

بازیابی فایلها به کمک Recover My Files 3.96

 

 

اشاره :

برای بسیاری از ما اتفاق افتاده است که فایلی را پاک کرده‌ایم که در آینده بدان نیاز داشته‌ایم. حقیقت این است که فایل‌هایی که به هر نحوی پاک یا حذف می‌شوند، به طور کامل از روی هارد دیسک حذف نمی‌شوند و گاهی اطلاعات فایل یا مسیر ذخیره یا اثر و نشانه‌ای از آن هنوز روی هارد‌دیسک است که می‌تواند توسط نرم‌افزارهای بازیابی به کار گرفته شود و از طریق آن فایل مورد نظر برگردانده شود.

شرح:

برای بسیاری از ما اتفاق افتاده است که فایلی را پاک کرده‌ایم که در آینده بدان نیاز داشته‌ایم. حقیقت این است که فایل‌هایی که به هر نحوی پاک یا حذف می‌شوند، به طور کامل از روی هارد دیسک حذف نمی‌شوند و گاهی اطلاعات فایل یا مسیر ذخیره یا اثر و نشانه‌ای از آن هنوز روی هارد‌دیسک است که می‌تواند توسط نرم‌افزارهای بازیابی به کار گرفته شود و از طریق آن فایل مورد نظر برگردانده شود.
 
با این اوصاف نرم‌افزار Recover My Files امکان بازیابی فایل‌هایی با فرمت‌های گوناگون گرافیکی، اسناد آفیس، فایل‌های زیپ، ایمیل، موسیقی و ویدیو را فراهم می‌کند. این نرم‌افزار در چهار مرحله به اسکن و جست‌و‌جوی اطلاعات هارد دیسک برای بازیابی فایل مورد نظر می‌پردازد و شیوه جستجوی آن نیز بر اساس خواندن سکتورهای هارد دیسک است. (حجم 53/5 مگابایت، رایگان‌)

 
 

ساخت سی دی مالتی مدیا یا Media Player

 
اشاره :

دنیای دیجیتال ملزومات زیادی دارد؛ یکی از آن‌ها، ساخت دیسک‌های موسیقی دلخواه است. پخش‌کننده‌های صوتی‌- تصویری در ماشین، محل کار، منزل و حتی جیب کت و کیف‌دستی از دیسک‌ها استفاده می‌کنند و اگر شما یکی از آن‌ها را دارید، باید دیسک‌هایش را نیز تأمین کنید.


دنیای دیجیتال ملزومات زیادی دارد؛ یکی از آن‌ها، ساخت دیسک‌های موسیقی دلخواه است. پخش‌کننده‌های صوتی‌- تصویری در ماشین، محل کار، منزل و حتی جیب کت و کیف‌دستی از دیسک‌ها استفاده می‌کنند و اگر شما یکی از آن‌ها را دارید، باید دیسک‌هایش را نیز تأمین کنید.
 
نرم‌افزارهای زیادی نیز به بازار آمده‌اند که در ساخت یک Playlist از آهنگ‌های مورد علاقه‌تان به شما کمک می‌کنند و در کنار آن‌ها، نرم‌افزارهایی مانند نرو امکان رایت این Playlist را روی سی دی فراهم می‌کنند.

با این حال در این میان شاید نرم‌افزارهای معدودی را سراغ داشته باشید که امکان ساخت Playlist و رایت همزمان آن روی دیسک را انجام دهند.
 

1

2

3

4

5

به علاوه، ممکن است گاهی بخواهید یک Playlist از روی آهنگ‌های کامپیوتر دوستتان تهیه کنید، اما نرم‌افزارهای جانبی مانند نرو را روی ویندوز نصب نکرده باشید.
 
این دو موضوع می‌توانند دلایل خوبی باشند برای این که توسعه‌دهندگان Windows Media Player را به فکر بیندازند که چنین قابلیت‌هایی را به این نرم‌افزار بیفزایند.

این امکان از نسخه ده WMP فراهم شده است و شما می‌توانید بدون نیاز به نرم‌افزار جانبی دیگری و با امکانات خود ویندوز، سی‌دی مالتی‌مدیای مورد علاقه خویش را بسازید.
 
توجه داشته باشید که WMP فقط می‌تواند آهنگ‌های دیجیتالی روی کامپیوتر را روی سی‌دی رایت کند و امکان کار با فایل‌های موسیقی اینترنتی را ندارد. 

اگر آهنگ‌های شما روی یک سی‌دی هستند، آن‌ها را به کامپیوتر منتقل کنید و آن‌ها را سر و سامان دهید تا در ساخت Playlist مورد نظرتان کمتر به زحمت بیفتید.

برای ساخت Playlist برنامه WMP را اجرا کنید و در همان صفحه اصلی روی تب Library بروید (این آموزش با نسخه یازده WMP صورت می‌گیرد). 

در این صفحه به طور معمول سه ستون از اطلاعات را مشاهده خواهید کرد (شکل 1). 

ستون سمت چپ و اولین ستون شامل پوشه‌های موسیقی است که تا کنون با این برنامه باز کرده‌اید و به آن‌ها گوش داده‌اید.

ستون وسط به نمایش اطلا‌عات پوشه‌ای که انتخاب کرده‌اید، اختصاص دارد و نهاتاً در ستون سوم می‌توانید Playlist خود را بسازید.

در همین ستون روی کلید Now Play کلیک کنید. همچنین می‌توانید با رفتن به برگه Library، گزینه Creat Playlist را انتخاب نمایید. اول نامی برای Playlist خود انتخاب کنید.
 
سپس می‌توانید خیلی ساده و با کشیدن و رها کردن آهنگ‌های مورد علاقه‌ خود از ستون وسط به ستون آخر، کم کم Playlist خویش را بسازید (شکل2).

با هر بار اضافه کردن یک آهنگ، در بالای فهرست ساخته شده، تعداد آهنگ‌ها و مدت زمان کل آهنگ‌های انتخاب شده را مشاهده می‌کنید. با راست‌کلیک روی هر آهنگ نیز می‌توانید ترتیب قرار‌گرفتن آن در Playlist را مشخص کنید.
 
به راحتی از ستون اول پوشه‌های مورد نظر را انتخاب کنید و از ستون وسط آهنگ‌های خود را به Playlist منتقل نمایید. با توجه به این‌که می‌خواهید چه نوع سی‌دی مالتی‌مدیایی بسازید (صوتی، تصویری، MP3 و ...) باید Playlist خود را بسازید.

در پایان فراموش نکنید که باید دکمه Save Playlist را کلیک کنید. در WMP11 می‌توانید این Playlist را در بخش Burnبسازید. اما راه دشوارتری نسبت به بخش Librery است. 

پس از ساخت Playlist، وارد بخش Burn شوید و از منوی سمت چپ برنامه Playlist یا Playlistهای خود را انتخاب کنید. روش کار به همان صورت ساخت Playlist است.

می‌توانید آهنگ‌ها یا Playlistها را بگیرید و با کشیدن و رها کردن به ستون سمت راست، آن‌ها را برای رایت روی سی‌دی انتخاب کنید (شکل 3).

اکنون یک سی‌دی خام را درون اپتیکال درایو قرار دهید. در بسیاری مواقع WMP قادر به تشخیص اپتیکال درایو است.
 
اما اگر شناسایی نشده است، باید در قسمت Burn و از بخش سمت بالای Playlist آن را تعریف کنید. اکنون برای انجام تنظیمات دیگر روی منوی کشویی تب Burn کلیک نمایید و گزینه More Option را کلیک کنید.

در این پنجره می‌توانید سرعت رایت، تبدیل فرمت تراک‌ها، عملیات بعد از رایت سی‌دی و بسیاری از تنظیمات دلخواه دیگر را انجام دهید (شکل 4).

به این نکته توجه داشته باشید که می‌خواهید یک سی‌دی صوتی یا Audio بسازید یا فایل‌های موسیقی را به همین فرمت کنونی روی سی‌دی رایت نمایید.
 
از همان منوی کشویی Burn می‌توانید نوع سی‌دی را مشخص کنید(شکل 5). اکنون تنها یک کار باقی مانده است و آن، کلیک Start Burn است. 

نگاهی به جدیدترین امکانات و قابلیت‌های Internet Explorer7

 

 

اشاره :

مدت زیادی طول کشید، اما بالاخره اینترنت اکسپلورر 7 عرضه شد. اگر بیش از این نمی‌توانید انتظار بکشید، مرورگر جدید را دانلود کنید. البته شاید نیازی هم به این‌کار نباشد؛ زیرا به زودی ‌IE7 خودش نزد شما خواهد آمد. در ماه نوامبر مایکروسافت تصمیم داشت ‌IE7 را به صورت یک بروزرسانی خودکار برای ویندوز اکس‌پی عرضه کند. این بدین معنا بود که چنانچه شما ‌‌Automatic Update ویندوز خود را روی نصب یا دریافت خودکار تنظیم نموده بودید، مرورگر جدید در پشت صحنه دانلود می‌شد و در انتها برای انجام عملیات نصب منتظر اجازه شما می‌ماند. اگر بروزرسانی خودکار ویندوز را طوری تنظیم نمود‌ه بودید که شما را از وجود یک بروزرسانیِ آمادهِ دریافت آگاه سازد، اما دریافت را به صورت خودکار انجام ندهد، آن‌گاه پیغامی را مبنی بر پیشنهاد دریافت و نصب IE7 مشاهده می‌نمودید و در انتها اگر گزینه بروزرسانی خودکار را غیر فعال می‌کردید، هیچ پیغامی هم مشاهده نمی‌نمودید. با این‌حال آیا زمانی که مرورگر جدید درِ خانه شما را بزند،‌باید به آن اجازه ورود بدهید؟ مسلماً پاسخ مثبت است. IE7 یک بهبود و اصلاح شایان توجه IE6 است و با داشتن امکانات جدیدی همچون Tabbed Browsing، پشتیبانی ازRSS، امنیت بهبود یافته و یک کادر جست‌وجوی یکپارچه، کاملاً ارزش این ارتقا را دارد. ‌IE6 رقیبی ضعیف برای فایرفاکس موزیلا به شمار میآمد، اما IE7 از نظر امکانات با فایرفاکس نسخه 5/1 برابری می‌نماید و در برخی موارد نیز بهتر از آن عمل می‌کند.


 منبع: کامپیوتر ورلد

در این مقاله هر جا از فایرفاکس نام برده می‌شود، منظور آخرین توزیع رسمی این نرم‌افزار، یعنی نسخه 5/1 است؛ مگر در مواردی که مستقیماً به نسخه دیگری اشاره شود. گرچه موزیلا به موعد ارائه نسخه 2 فایرفاکس نزدیک می‌شود، با این‌حال ما قبل از مقایسه آن با نسخه نهایی IE7 منتظر ارائه آخرین کدهای این مرورگر می‌مانیم.

نمی‌توان گفت که همه از این نسخه جدید IE خوشحال و راضی خواهند بود. اگر شما یک کاربر پیشرفته باشید، پیش از این‌که از این‌همه امکانات جدید احساس خوشحالی کنید، ممکن است این حس را داشته باشید که مایکروسافت تا حدودی دست شما را بسته است؛ زیرا با این‌که این نسخه بسیار برتر از IE6 می‌باشد، امکانات سفارشی سازی آن کمتر است. این وضعیت، عاشقان تنظیمات پیشرفته ‌(Tweak) را دچار نگرانی می‌نماید.

برای باز شدن یک زبانه جدید روی زبانه خالی واقع در سمت راست زبانه‌ها کلیک کنید.

می‌توانید نمای بندانگشتی از زبانه‌های خود را ببینید.

استفاده از Tab List راه آسان دیگری برای گشت و گذار در بین زبانه‌ها است.

مرور زبانه‌ای ‌(Tabbed Browsing) 
واضح‌ترین تغییر به وجود آمده در IE7، افزودن امکان مرور زبانه‌ای‌ (Tabbed Browsing) است؛ چیزی که مایکروسافت بنا به دلایل مبهم سال‌ها از ارائه آن اجتناب می‌نمود، اما بالاخره این شرکت در برابر درخواست کاربران تسلیم شد و این‌کار را، آن‌هم به صورت کاملاً قابل اطمینان و به همراه امکانات جدید، انجام داد.
 
در حقیقت از نظر استفاده پایه‌ای از زبانه‌ها، این یک امتیاز اساسی در برابر فایرفاکس به حساب می‌آید.

در IE7 از چند راه مختلف می‌توانید یک زبانه‌‌ (Tab) جدید باز کنید. این راه‌ها شامل کلیک کردن روی یک زبانه‌ کوچک خالی در سمت راست زبانه‌‌ها، پایین نگهداشتن کلید Ctrl در هنگام کلیک روی یک لینک، کلیک روی لینک با دکمه وسط ماوس یا استفاده از ترکیب Alt-Enter در نوار آدرس یا نوار جست‌وجو برای باز شدن نتایج در یک زبانه‌ جدید می‌شوند.

می‌توانید با کشیدن زبانه‌ها آن‌ها را مرتب کنید. برای بستن یک زبانه آن را انتخاب نمایید و پس از آن روی علامت X در سمت راست زبانه کلیک کنید یا روی آن زبانه با دکمه وسط ماوس کلیک نمایید.

تمام امکانات استاندارد جالب و جذابند، اما گزینه Quick Tabs تمام آنچه که با فایرفاکس عرضه شد را تحت‌تأثیر خود قرار می‌دهد. (توجه به این نکته ضروری است که امکانات مشابه یا حتی برتر نیز می‌تواند از طریق اضافه‌شونده‌های طرف ثالث که از آنان به Extensions یاد می‌شود به فایرفاکس افزوده شوند).

روی دکمه Quick Tab که در سمت چپ واقع شده‌است کلیک نمایید تا تمام زبانه‌های شما یکجا و به صورت نمای بندانگشتی (Thumbnail) نمایش داده شوند. اگر روی هر نما کلیک کنید، به همان زبانه هدایت خواهید شد و برای بستن هر زبانه نیز روی علامت X موجود در گوشه Thumbnail کلیک نمایید.

دکمه Tab List (واقع در سمت راست دکمه Quick Tabs) نیز وسیله مفیدی برای گشت و گذار در بین زبانه‌ها است. با این دکمه می‌توانید فهرستی از زبانه‌های خود را ببینید.

زبانه فعال نیز با یک علامت چک در کنارش مشخص گردیده است. برای رفتن به یک زبانه خاص کافی است در این فهرست روی زبانه مورد نظر کلیک کنید تا مستقیماً به آن زبانه بروید.

یک گزینه جالب دیگر به شما اجازه می‌دهد گروهی از زبانه‌ها را به عنوان Favorite ذخیره کنید تا بتوانید بعداً به سرعت ترکیب گروهی مذکور را مجدداً باز کنید. اما این امکان به چه کاری می‌آید؟ برای مثال فرض کنید از گروهی از سایت‌های خبری یا سایت‌هایی که به یک موضوع خاص مورد علاقه‌ شما مانند عکاسی دیجیتالی یا اپرا مربوطند، به طور مرتب بازدید می‌کنید. کافی است تمام سایت‌ها را در داخل گروهی از زبانه‌ها باز نمایید و این <گروه زبانه> را ذخیره کنید. پس از آن و هر گاه که بخواهید، می‌توانید گروه مورد نظر را یکجا و با هم باز کنید.

برای این‌کار روی دکمه Add to Favorites کلیک کنید (ستاره زرد رنگی که در گوشه آن یک علامتِ به اضافهِ سبز رنگ وجود دارد)، گزینه Add Tab Group to Favorites را انتخاب کنید و پوشه‌ای که می‌خواهید نتیجه تحت آن ذخیره گردد را انتخاب کنید. سپس یک نام برای این گروه تعیین کنید (مانند Tech News Sites) و در انتها آن را ذخیره نمایید. برای باز کردن این گروه از زبانه‌ها کافی است مانند انتخاب یک Favorites عادی، گروه خود را کلیک کنید تا هر سایت در داخل زبانه متعلق به خود باز شود.

برای استفاده پایه‌ای از Tabbed Browsing، این یک نقطه خوب برای شروع به شمار می‌آید، اما ممکن است تنها نقطه‌ای برای شروع باشد، نه نقطه پایان. و این، نقطه‌ای است که IE7 با مشکل مواجه می‌شود. برای مثال، باید راهی برای بازخوانی ترکیب زبانه‌ها که باز شده بودند وجود داشته باشد. فرض کنید ویندوز یا مرورگر شما با خطا در اجرا روبه رو شود. مایکروسافت ممکن است مایل نباشد به وقوع این موارد اعتراف کند، اما در جهانی که در آن زندگی می‌کنیم، این اتفاقات به طور روزمره رخ می‌دهند. حال می‌خواهید IE را دوباره باز کنید و ترکیب زبانه‌هایی که قبل از روی دادن خطا در حال کار روی آنان بودید را به همان صورتی که هر سایت در زبانه خود باز شده بود، برگردانید. در IE7 هیچ راهی برای انجام این‌کار وجود ندارد.

به علاوه، اگر شما یک زبانه را به طور تصادفی ببندید و بعد از بستن آن متوجه شوید که نمی‌خواستید این‌کار را بکنید، چه باید بکنید؟ آیا خوب نبود اگر می‌توانستید آن زبانه را با محتویاتش در همان مکانی که قبلاً وجود داشت دوباره باز کنید؟ اما شما در IE7 این‌کار را هم نمی‌توانید انجام بدهید.

تمام امکانات مرتبط با زبانه‌ها و دیگر امکانات در فایرفاکس 5/1 و با استفاده از Extensionها وجود دارند. امکان بازخوانی ترکیب زبانه‌های مرور قبلی پس از یک Crash و همین‌طور باز کردن دوباره زبانه‌ای که به طور تصادفی بسته شده است در فایرفاکس 2 که اینک با کد RC3 (مخصوص آزمایش‌کنندگان داوطلب) موجود است تعبیه شده‌اند. اما آن امکاناتی که در IE7 وجود ندارند و ظاهراً در قالب ویژگی‌های افزودنی‌ هم به این زودی‌ها به این مرورگر در حال پیشرفت اضافه نخواهند شد، نیز بهتر است که از سوی مایکروسافت مستقیماً به مرورگر اضافه بشوند.

چه کسی منوها را دور انداخت؟
تنها Tabbed Browsing نیست که باعث می‌شود IE7 متفاوت از اسلاف خود به نظر بیاید. کل رابط بصری دچار تغییر و دگرگونی گردیده است. منوهای متنی معروف از بین رفته‌اند (گرچه آنگونه که توضیح داده می‌شود، می‌توانید آن‌ها را برگردانید). به جای این منو، نوارابزاری با منوهای آبشاری وجود دارد که هرگاه روی آیکون آن کلیک می‌کنید، نمایان می‌شوند.

گزینه‌های منو‌ها به طور منطقی در زیر آیکون‌های آنان قرار داده شده‌اند. برای مثال، آیکون Page حاوی منویی است که به شما اجازه می‌دهد اعمال Copy ،Paste ،Send the Current Page by e-mail، تغییر اندازه متون صفحه و دیگر موارد را انجام بدهید. منوی ابزار‌ (Tools) همانگونه که احتمالاً حدس می‌زنید، شامل ابزارهای گوناگون معمول مانند امکاناتی برای مدیریت pop-up blocker و یک فیلتر ضدسیادی (Antiphishing) است. چنانچه شما برنامه‌هایی را نصب کرده‌اید که با IE یکپارچه شده‌اند، از طریق این منو به آنان دسترسی خواهید داشت.

اگر طرفدار پروپاقرص منوها هستید و عقیده دارید <مردان و زنان واقعی از منوها استفاده می‌کنند. نه از آیکون‌ها>، از این تغییرات خوشحال نخواهید شد. اما برای اکثریت، پس از انجام تغییراتی کوچک در این روش جدید کاری، زندگی ادامه خواهد داشت. چنانچه شما واقعاً می‌خواهید از همان سبک قدیمی منوها استفاده کنید، با فشار دادن کلید Alt تمام آن‌ها برمی‌گردند.
 
اگر روی هر نقطه‌ای از صفحه کلیک کنید یا اگر دوباره کلید Alt را بفشارید، منوها دوباره ناپدید می‌شوند. با این‌حال اگر بخواهید به طور ثابت منوها در دسترس باشند، با انتخاب آیکون Tools  و گذاشتن علامت در کنار عبارت Menu Bar منوها برای همیشه باقی خواهند ماند. این وضعیت تا زمان برداشتن علامت از کنار عبارت فوق برقرار خواهد بود.

یافتن علاقمندی‌ها‌ (Favorites) 
بخش Favorites در IE7 بازسازی شده است  و اینک به نام Favorites Center شناخته می‌شود. کار کردن باFavorites آسان‌تر شده و نسبت به IE6 دسترس‌پذیرتر‌ گردیده است.

برای نمایش Favorites Center روی ستاره زرد رنگ کلیک کنید تا پنجره‌ای در سمت چپ صفحه به پایین بازشود. این پنجره از Favorites List در IE6 عریض‌تر است و در بالای خود سه دکمه دارد. یکی برای Favorites، یکی برایRSS Feeds و دیگری برای.History در ‌IE6 ،Favorites بدین‌گونه با فهرست History یکپارچه نشده بود و صدالبته در آن نسخه از RSS نیز پشتیبانی نمی‌شد.

گروهی از زبانه‌ها را به عنوان یک Favorites ذخیره کنید.

منوهای آبشاری در زیر آیکون‌های نوارابزار پنهان شده‌اند.

برای نمایان شدن منوهای متنی قدیمی، دکمه Alt را فشار دهید.

بخش Favorites ‌دچار تغییر شده است.

پشتیبانی توکار RSS 
پیشرفت بزرگ دیگری که در IE7 روی داده، پشتیبانی جالب توجه و تأثیرگذار آن از RSS است. IE7 با این‌ کار از پشتیبانی RSS داخلی فایرفاکس که به صورت Live Bookmarks ارائه شده پیش افتاده است و از بابت کارایی، ویژگی اضافه‌شونده Sage RSS فایرفاکس را نیز مغلوب خود ساخت.

در حقیقت این ابزار به اندازه‌ای پیچیده است که ممکن است شما را قانع کند تا نرم‌افزار اختصاصی RSS Reader ‌خود را کنار بگذارید.

اشتراک یک Feed کار بسیار ساده‌ای است. هرگاه در سایتی هستید که از RSS پشتیبانی می‌کند، آیکون کوچکRSS واقع در روی نوارابزار که در موارد عادی خاکستری است، به رنگ نارنجی درمیآید.

در این هنگام روی آیکون کلیک نمایید و یک Feed را برای خواندن انتخاب کنید. زمانی که تصمیم به اشتراک این Feed گرفتید، روی گزینه Subscribe to this Feed کلیک نمایید. همانند گزینه‌های Favorites می‌توانید Feedها را در داخل پوشه‌های مختلف ذخیره کنید تا مرتب کردن آن‌ها ساده‌تر باشد.

RSS Reader در داخل Favorites Center جدید یکپارچه شده و در همان سمت چپ صفحه قرار دارد. هنگامی که در داخل Favorites Center هستید، روی Feeds کلیک کنید تا فهرست Feedهای شما به همراه پوشه‌های آن‌ها ظاهر شوند.
 
با کلیک روی یک پوشه، تمام Feedهای محتوی آن فهرست می‌شوند و با انتخاب هر کدام می‌توانید آن را مطالعه نمایید. برای بروزرسانی Feedهایتان نیازی نیست کار خاصی انجام دهید. IE7 این‌کار را برای شما به صورت خودکار انجام می‌دهد.

ابزارهای جست‌وجو و فیلتر RSS در IE7 بسیار قابل توجه هستند. شما نه تنها می‌توانید در داخل Feedها به جست‌وجو بپردازید (این جست‌وجو در تمام Feedخواهد بود نه آخرین مدخلی که مشاهده می‌کنید) بلکه می‌توانید نتایج را از روی تاریخ، عنوان و نویسنده مرتب نمایید.

از آن بهتر این‌که، می‌توان از روی موضوعاتی که بلاگ یا Feed درباره آن نوشته شده است، Feedها را فیلتر نمود.
 
بنابراین برای مثال چنانچه شما درحال خواندنRSS Feed یک وبلاگ در مورد مایکروسافت هستید، می‌توانید ورودی‌ها را چنان فیلتر کنید که تنها عبارات Vista ،‌Internet Explorer و نظایر این‌ها نمایش داده بشوند.

با تمام موارد ذکر شده، حداقل جای یک پیشرفت در باب امکانات RSS خالی است؛ امکان جست‌وجو در بین تمامFeedهای شما، نه فقط در داخل یک Feed خاص. با این‌حال این نسبتاً یک انتقاد کوچک است.
 
این یک RSS Reader  قدرتمند و شگفت‌آور است که هوشمندانه و مستقیماً با ‌IE یکپارچه گردیده است.


جست‌وجو

اینترنت اکسپلورر صفحه‌ای را از فایرفاکس گرفته و اینک شامل یک نوار جست‌وجو در گوشه سمت راست بالای پنجره مرورگر است.

می‌توان به سهولت موتورهای جست‌وجوی دیگری را به این نوار افزود یا موتور پیش‌فرض را به آسانی تغییر داد. برای این‌کار روی مثلث کوچک انتهای سمت راست نوار کلیک کنید و گزینه Find More Providers را انتخاب نمایید. با این‌ کار می‌توانید موتورهای جست‌وجوی دیگری شامل گوگل، ویکی‌پدیا، Ask.com و موتورهای گوناگون دیگری در زمینه اخبار، خرید، و آب‌و‌هوا اضافه نمایید. بهترین امکان، قابلیت نصب موتورهای جست‌وجوی چندگانه است. برای جابه‌جا شدن در بین این موتورها، روی مثلث کوچک کلیک کنید و موتور مورد نظر خود را برای یک جست‌وجوی خاص انتخاب نمایید.

در این زمینه فایرفاکس هنوز برتر از IE نشان می‌دهد؛ زیرا در نوار جست‌وجوی خود، نسبت به IE موتورهای بیشتری را در اختیار کاربر می‌گذارد. البته این برتری ممکن است به مرور زمان از بین برود؛ زیرا نوشتن یک فایل که موتورهای جست‌وجوی بیشتری را از طریق خصوصیات OpenSearch به ‌IE اضافه ‌کند، کار چندان سختی نیست. انتظار می‌رود عاقبت موتورهای جست‌وجوی بیشتری به IE افزوده شوند.

امنیت
برای اغلب ما مهم‌ترین تغییرات ظاهری ‌IE7 رابط جدید کاربری، Tabbed Browsing و پشتیبانی از RSS است، اما از نظر مایکروسافت تمام این تغییرات به خاطر امنیت بیشتر است. به طوری که حتی زمانی که می‌پرسیم چرا قرار بود IE7 به عنوان یک بروزرسانی خودکار به دست کاربران برسد، یکی از مدیران ارشد تولید در مایکروسافت باز هم به امنیت به عنوان تنها دلیل مهم در این‌باره اشاره کرد.

بارزترین گزینه‌ جدید امنیتی نوارابزار antiphishing است. اما مایکروسافت می‌گوید گزینه‌های بسیار بیشتری از آنچه کاربران می‌توانند ببینند در IE7 گنجانده شده است. گزینه‌هایی که بسیار مهم‌تر از antiphishing هستند.

RSS Feeds بخشی از Favorites Center است.

می‌توانید سایت‌های بیشتری را به گزینه‌های جست‌وجوی خود بیفزایید.

سطح امنیتی پیش‌فرض در IE7، متوسط- بالا ‌(Medium-High) است.

 صفحات کوچک اخطاری کاربرانی را که سطح امنیتی IE7 را پایین بیاورند آزار خواهند داد.

برای توقف پیام‌های اخطار باید تنظیمات امنیتی را به حالت پیش‌فرض برگردانید.

ابزار ضد سیادی در حالت فعال‌

ActiveX مدت‌ها برای IE به مثابه یک حفره امنیتی بوده و مایکروسافت کارهای زیادی را روی IE7 برای محافظت از آن در برابر حملات ActiveX انجام داده است.

صدها شی ActiveX و ‌COM در ویندوز وجود دارند که در IE6 بدون اجازه کاربر از طریق یک صفحه وب قابلیت دریافت دارند. بسیاری از این‌ها شناخته شده هستند.
 
برای مثال استفاده از نسخه ActiveX مدیا پلیر ویندوز که برای پخش ویدیو استفاده می‌شوند. اما بقیه شناخته‌شده نیستند و برخی از این کنترل‌های کمتر شناخته شده، به نویسندگان بدافزارها اجازه می‌دهند با اسکریپت‌نویسی به کامپیوتر‌ها حمله کنند.

 در IE7 برخلاف IE6 که چندصد عدد از این اشیا به طور پیش‌فرض فعال بودند، به طور پیش‌فرض غیرفعال شده‌اند.

بنابراین چنانچه یک کاربر از سایتی بازدید نماید که سعی در احضار یکی از این اشیا داشته باشد، با پیام هشدار آشنایی روبه‌رو می‌شود که از او می‌خواهد برای اجرای کنترل مزبور موافقت خود را اعلام دارد. این‌کار باعث افزایش امنیت می‌گردد؛ زیرا کاربر مجبور است بر اجرای کنترل نظارت داشته باشد.

به همین خاطر به طور پیش‌فرض تعداد کمی از کاربران در مقابل این نوع تهدیدات آسیب‌پذیر خواهند بود. مایکروسافت معتقد است بسیاری از نویسندگان بدافزارها، استفاده از ActiveX به عنوان یک حفره امنیتی را متوقف نموده‌اند. این‌که نتیجه این استدلا‌ل از چه چیزهایی جلوگیری خواهد کرد، موضوعی است که آینده نشان خواهد داد.

استثناهای زیادی در قوانین قابل تعریف در IE7 وجود دارند: تعداد زیادی از کنترل‌های عمومی ActiveX که به صورت پیش‌فرض جهت استفاده در محیط اینترنت در قالب مجوزهای دسته‌ای فعال هستند. این اپلت‌های مجاز (مدیا پلیر ویندوز از جمله این‌ها است) استفاده وسیعی دارند و بی‌آزار فرض می‌شوند.

و بالاخره به خاطر این‌که سازمان‌ها معمولاً برنامه‌های مورد نیاز داخلی خود را براساس کنترل‌های ActiveX تهیه می‌کنند، این اشیا در بخش تنظیمات امنیت محلی اینترنت در IE7 به صورت پیش‌فرض در حالت فعال قرار دارند.

به علاوه، به گفته مایکروسافت مجموعه‌ای از بخش‌های آسیب‌پذیر مانند حفره VML) Vector Markup Language)که اجازه می‌داد از آن برای تدارک یک حمله استفاده شود، ترمیم شده‌اند.

با IE7 سطح پیش‌فرض امنیتی از سطح متوسط ‌(Medium) که در IE6 به عنوان تنظیم پیش‌فرض بوده است، به سطح متوسط - بالا‌ (Medium-high) ارتقا یافته است. تغییر دیگر این‌که، سطح امنیتی پایین‌تر از متوسط ‌(Medium) دیگر وجود ندارد و سطوح متوسط - پایین ‌(Medium-Low) و پایین ‌(Low) به طور کامل حذف شده‌اند.

چنانچه شما سطوح برخی از تنظیمات امنیتی خود را پایین بیاورید، در نوار اطلاعات ‌(Information Bar) ‌نوار زرد رنگ واقع در بالای صفحه مرورگر‌ به شما یادآوری می‌کند که تنظیمات مرورگر روی سطح پایینی قرار دارد.
 
این اخطار تا زمانی که این تنظیمات را به جای اولیه خود برنگردانید، باقی خواهد ماند و هیچ راهی برای حذف و عدم نمایش آن وجود ندارد.

در این زمینه به این نیز بسنده نشده و هر زمان که شما مرورگر خود را دوباره راه‌اندازی کنید، یک اخطار تمام صفحه به شما یادآوری خواهد کرد که تنظیمات انجام داده شده امن نمی‌باشند.

در این حالت به احتمال قوی شما تسلیم این اخطارها خواهید شد. برای برگشت به سطح امنیتیِ توصیه شده، کافی است روی نوار اطلاعات ‌(Information Bar) کلیک نمایید و گزینه Fix Settings for Me... را از منوی ظاهرشده انتخاب کنید.

نیازی به گفتن نیست که این خاصیت می‌تواند مزاحمت زیادی ایجاد نماید و به نظر می‌رسد که بخش جدایی‌ناپذیری از فشار مستمر مایکروسافت در جهت محافظت از کاربران در مقابل خودشان است.
 
مایکروسافت بر استفاده از این‌گونه روش‌ها اصرار دارد؛ حتی اگر این‌کار دخالت بیجا و فضولی در کار کاربران به نظر آید. گزینه بدنامUser Account Control در ویندوز ویستا، مثال دیگری از این گرایش به شمار می‌رود.

ابزار ضد سیادی (Antiphishing Tools) 
ابزار ضد سیادی در IE7 یک موفقیت واضح است و حرکتی به شمار می‌رود که در ابتدای راه طولانی حفاظت از کاربران بی‌دقت و ساده‌انگار در برابر حملات سیادی قرار دارد.

این ابزار از مراجعه مردم به وب‌سایت‌های کلاهبردار و فریبکار که خود را به شکل سایت‌های رسمی و پرطرفدار در‌می‌آورند، جلوگیری می‌کنند. برای مثال، سایتی دقیقاً شبیه سایت PayPal یا سایت یک بانک طراحی می‌نمایند که در حقیقت توسط یک کلاهبردار اداره می‌شود و در صورت ورود افراد به سایت اقدام به سرقت کلمات عبور، نام‌های کاربری و دیگر اطلاعات آنان می‌نماید. 

در هنگام مراجعه به یک سایت سیادی ناشناس، اینترنت اکسپلورر ضمن ممانعت از بازدید شما، اخطاری را نمایش می‌دهد که طی آن کاربر متوجه می‌شود که به سمت یک سایت جعلی هدایت شده است. اگر از سایتی دیدن می‌کنید که از دید اینترنت اکسپلورر مشکوک به سیادی است، اجازه بازدید را به شما می‌دهد اما با باز کردن یک پنجره، اخطار مهمی را مبنی بر وجود احتمال خطر به نمایش می‌گذارد.

در موارد مشاهده شده‌ای که البته در شرایط غیرعلمی آزمایش شده‌اند، این فیلتر نتیجه خوبی از خود ارائه داد و حداقل هشتاددرصد سایت‌های سیادی بازدید شده را مسدود نمود که به نظر عملکردی بهتر از فیلتر مشابه داخلی در فایرفاکس داشته است.

چاپ بهتر
صرف‌نظر از سروصدایی که حول امکانات جدید مانند Tabbed Browsing، امنیت و RSS ‌خوان برپا شده است، ویژگی کوچک ولی مهمی وجود دارد که از مفیدترین تغییرات به عمل آمده در کل IE7 محسوب می‌شود؛ و آن چگونگی کنترل عملیات چاپ می‌باشد.

این‌که چاپ صفحات وب یکی از پردردسرترین و عذاب‌آورترین اعمال تمام دوران اینترنت است، دیگر یک راز برملا شده به حساب می‌آید. چندبار پس از اقدام به چاپ یک صفحه وب متوجه شدید که صفحه کامل چاپ نشده و به نظر می‌رسد که سمت راست صفحه قیچی شده است ؟ IE7 این مشکل را با تغییر خودکار مقیاس صفحه و تنظیم آن با اندازه کاغذ، حل نموده است. بدین ترتیب محتویات صفحه مورد نظر به طور کامل روی کاغذ چاپ خواهد شد.

عملیات چاپ، امکانات جدید دیگری نیز دارد. با کلیک روی آیکون چاپ روی نوار ابزار و انتخاب پیش‌نمای چاپ (Print Preview)، شما قادر خواهید بود ضمن دیدن شمایی از چاپ خروجی، تنظیماتی را روی نحوه چاپ اعمال نمایید. می‌توان در نمای چندگانه، از یک تک صفحه گرفته تا دوازده صفحه را در آن واحد مشاهده نمایید. همچنین می‌توانید هر صفحه را به صورت تمام عرض (Full - Width) یا تمام صفحه ‌(Full - Page) ببینید و حالت صفحه را از عمودی به افقی و بالعکس تغییر دهید. همین‌طور امکان چاپ سرصفحه و پاصفحه ‌‌(Header - Footer) نیز وجود دارد. 

 خبرهای خوب برای سازمان‌ها
IE7 گذشته از کاربران شخصی هدایای خوبی هم برای تجارت دارد. اینک می‌توان سیاست‌های گروهی را بر روی تمام ویژگی‌های IE اعمال نمود تا بدین‌وسیله مدیران شبکه بتوانند کنترل بهتری روی نحوه استفاده از مرورگر داشته باشند و به آسانی بتوانند پیکربندی‌های استاندارد شده‌ای را در سطح سازمان به اجرا درآورند. به این ترتیب در شبکه‌ای مختلط شامل ویندوزاکس‌پی و ویندوز ویستا، اعمال سیاست‌های گروهی باعث می‌شود تا هر دو دسته کلاینت‌ها به طور همزمان اداره شوند و امکان مدیریت آسان‌تری میسر گردد.

البته همه شرکت‌ها و سازمان‌ها بلافاصله مرورگرهای خود را به IE7 ارتقا نخواهند داد. این نسخه جدید ممکن است با برنامه‌های داخلی سازمان‌ها که توسط کاربران و در محیط اکسپلورر اجرا می‌شوند، ناسازگار باشد. بسیاری از سازمان‌ها نیز با بررسی معیارهای امنیتی خود به این نتیجه رسیده‌اند که ارتقا به IE7 از نظر امنیت برای آنان کار بی‌حاصلی است. برای این دسته از شرکت‌ها مایکروسافت ابزاری را آماده نموده است که روی نسخه‌های سازمانی، عملیات بروزرسانی خودکار را برای ارتقا به IE7 متوقف خواهد ساخت.

خبرهای بد برای کاربران حرفه‌ای
طرفداران پروپاقرص تنظیمات حرفه‌ای روی مرورگرها از IE7 مأیوس خواهند شد. همان‌طور که پیش از این آورده شد، چنانچه شما برخی از تنظیمات امنیتی را تغییر دهید، تا زمانی که این گزینه‌ها را به وضعیت اول خود برنگردانید، با پیام‌های هشداردهنده بی‌پایان روبه‌رو خواهید بود که در این‌صورت و در اکثر اوقات بالاخره تسلیم خواهید شد.

علاوه بر آن دیگر نمی‌توان نوارابزار را سفارشی کرد. در IE6 به سادگی می‌شد دگمه‌ها و فرامین جنبی را به نوارابزار اضافه یا از آن حذف کرد، اندازه و محل متون توضیحی دکمه‌ها را تغییر داد و بسیاری کارهای دیگر که اینک در نسخه جدید امکانشان وجود ندارد. درباره نوار ابزار هر چه هست همین است که مشاهده می‌کنید.

همچنین افرادی که به تغییر ظاهر IE علاقمندند و انتظار دریافت تم‌ها و پوسته‌های جدید را می‌کشند نیز به شدت ناامید خواهند شد. در نسخه جدید این‌کار عملی نیست. در حقیقت این مرورگر به میزان بسیار کم و اندک قابل تغییر و سفارشی‌سازی است. گاهی این احساس به وجود می‌آید که این نسخه اینترنت اکسپلورر به همان اندازه که در برابر بدافزارها محافظت شده، از دسترس کاربران عادی محفوظ نگه داشته شده است.

اضافه‌شونده‌های IE7؛ چیزی در حد صفر
نقطه ضعف دیگری که در IE7 به طور جدی به چشم می‌آید، نبود اضافه‌شونده‌هایی (add-ons) است که امکانات اضافی را به مرورگر می‌افزایند. فایرفاکس دارای یک جامعه قوی از توسعه‌دهندگانی است که قطعات کوچک برنامه‌های الحاقی را برای این مرورگر می‌نویسند، اما در مقابل IE هیچ امکانی شبیه به این را ندارد. بنا به دلایلی که ذکر خواهد شد، این وضعیت فعلاً و به این زودی‌ها قابل تغییر نیست.

چگونه در IE7 به اضافه‌شونده‌ها دسترسی پیدا کنیم؟ با انتخاب مسیر Tools  >   Manage Add-Ons  >   Find More Add-Ons یا مراجعه مستقیم به سایت می‌توانید به این اضافه‌شونده‌ها دسترسی پیدا نمایید. متأسفانه بیشتر اضافه‌شونده‌هایی که پیدا می‌کنید، رایگان نیستند.

افزون بر این اکثر این اضافه‌شونده‌ها طوری نوشته شده‌اند که نمی‌توان از آن‌ها به طور مستقیم در IE استفاده نمود و قادر نیستند با یکپارچه شدن با مرورگر، امکان تجربه یک جست‌وجوی بهتر را برای شما میسر سازند. در اصل تعداد زیادی از این add-onsها ارتباط خاصی با IE ندارند؛ زیرا می‌توانند با هر مرورگر دیگری کار کنند و در مواردی حتی به صورت یک برنامه مستقل ظاهر شوند و بدون نیاز به مرورگر اجرا گردند. این‌گونه برنامه‌ها هیچ شباهتی بهextensionهایی که با یکپارچه شدن با فایرفاکس قابلیت‌های این مرورگر را افزایش می‌دهند، ندارند.

در پیش‌نمای چاپ تا دوازده صفحه به صورت همزمان قابل رویت هستند.

استفاده بسیاری از add-onsها در IE برای شما هزینه‌بر خواهد بود.

در انتها و به عنوان یک قانون کلی، هر اضافه‌شونده‌ای که برای یکپارچه شدن با IE نوشته شده است، مشخصاً برای IE7 طراحی نشده است. این بدین معنی است که به عنوان مثال شما نخواهید توانست اضافه‌شونده‌ای پیدا کنید که به شما اجازه تغییر نحوه کارکرد Tabها را بدهد.

 در رابطه با add-onها برای IE7 انتظار زیادی نداشته باشید. حداقل انتظاراتی که نتایج قابل پیش‌بینی دارند را از خود دور کنید. دلایل زیادی برای این گفته وجود دارند که مهم‌ترین آن‌ها به نحوه نوشته شدن add-onها برمی‌گردد.

برای نوشتن یک add-on برای IE باید به برنامه‌نویسی با C مسلط باشید و برای نوشتن یک extension برای فایرفاکس کافی است توانایی نوشتن اسکریپت را داشته باشید. در صورتی که افراد زیادی در دنیا وجود دارند که قادر به نوشتن اسکریپت هستند اما تعداد کمتری کدنویسی با C را بلد هستند.

مایکروسافت از این مشکل اطلاع دارد و می‌گوید به دنبال این است که در نهایت این امکان را فراهم آورد که نوشتنadd-on به وسیله اسکریپت‌نویسی انجام شود اما برای این‌کار برنامه مشخصی ارائه نداده است.

در پس این موضوع مسائل فرهنگی نیز دیده می‌شود. اجتماع قابل توجه و بزرگی از افرادی وجود دارد که به اپن سورس به عنوان یک حرکت و فلسفه نگاه می‌کنند.

اما در بیرون از مرزهای مایکروسافت نمی‌توانید جامعه مشابهی از علاقمندان و سرسپردگان مایکروسافت بیابید؛ زیرا نویسندگانی مشابه آن‌هایی که با تمایل شخصی و اشتیاق برای فایرفاکس extension می‌نویسند برای IE وجود ندارد.

به نظر نمی‌رسد مایکروسافت نیز تمایلی به انجام کاری در جهت سرعت بخشیدن به جریان add-on نویسی برای IE داشته باشد.
 
سایت دانلود extension برای فایرفاکس توسط بنیاد موزیلا اداره می‌شود که نقش مؤثری را در جنبش منبع‌باز برعهده دارد. از طرف دیگر سایت add-onهای مایکروسافت حتی تحت نظارت و سرپرستی کامل خود این شرکت نیز نمی‌باشد. این سایت یک کتابخانه قابل‌دانلود است که زیر مجموعه‌ای از سایت
Download.com بوده و متعلق به شرکت CNET می‌باشد.      
  
کلام آخر
IE7 یک ارتقای خوب و مناسب برای IE6 است که با افزودن قابلیت‌هایی مانند زبانه‌ها، بالا بردن امنیت، پشتیبانی عالی از RSS، چاپ بهتر و رابط کاربری راحت و گویا ، ارتقا از ‌IE6 را اجتناب‌ناپذیر می‌نماید.

با این‌حال این مرورگر هنوز فاصله زیادی تا کامل شدن دارد. برای مثال عملکرد زبانه‌ها ‌(Tabs) باید بهبود یابد. همچنین مایکروسافت باید سیاست‌های خود در زمینه راه و روش ایجاد اضافه‌شونده‌ها ‌(add-ons) را تغییر بدهد و با در دست گرفتن رهبری جامعه بزرگ‌تری از نویسندگان، سیستم موفق و پیشرفته‌ای از add-onها را به وجود آورد.

این شرکت مجبور است رویه در پیش گرفته در قبال کاربران حرفه‌ای را تغییر دهد. هنری فورد مشهور در جایی گفته بود مشتریان او می‌توانند یک دستگاه Model T این شرکت را بخرند؛ البته هر رنگی را که بخواهند فرق نمی‌کند؛ زیرا در نهایت مجبور هستند تا رنگ سیاه را انتخاب نمایند. به نظر می‌رسد مایکروسافت در ارتباط با نسخه جدید اینترنت اکسپلورر رویه مشابهی را اتخاذ نموده است.

مقامات رسمی مایکروسافت می‌گویند نسخه بعدی این مرورگر بیشتر بر کاربران حرفه‌ای تمرکز خواهد کرد. در حالی که ارائه هیچ‌گونه ویژگی خاصی را تضمین نمی‌کنند، ادعا می‌کنند که در مجموع نسخه آینده امکانات شخصی‌سازی بیشتری خواهد داشت و امیدوارند امکاناتی همچون سفارشی کردن نوارابزار، افزودن تم‌ها و پوسته‌های بیشتر و مواردی از این دست را در آن نسخه پیش‌بینی بنمایند. در حقیقت مقصود آن‌ها این است که مایکروسافت مایل بود این خصوصیات را به IE7 اضافه کند، اما زمان، این اجازه را به این شرکت نداد.

روی هم رفته حتی اگر یک کاربر حرفه‌ای هم باشید، مرورگر جدید به خاطر امنیت بیشتر و امکانات جدید قابل توجهش، ارزش دریافت دارد. به امید این که دفعه بعد بتوانیم مرورگر خود را به هر لباسی که مایل باشیم، ملبس نماییم؛ حتی اگر این لباس، یک لباس خوش نقش و نگار باشد!

     

اصلاحیه‌های جدید مایکروسافت‌


مایکروسافت، مطابق روال معمول خود جدیدترین بسته‌های اصلاحیه‌های امنیتی ماه گذشته را منتشر نمود.


مایکروسافت، مطابق روال معمول خود جدیدترین بسته‌های اصلاحیه‌های امنیتی ماه گذشته را منتشر نمود. این شرکت دوازده بسته امنیتی را منتشر نموده است که از این میان شش اصلاحیه  بحرانی هستند. این اصلاحیه‌های بحرانی، مربوط به قابلیت ActiveX در ویندوز، موتور حفاظت در مقابل بدافزارها در نرم‌افزار Microsoft Antivirus، آسیب‌پذیری‌های بحرانی برنامه آفیس و شکاف امنیتی در اینترنت اکسپلورر است. شش اصلاحیه دیگر این شرکت در حد مهم تلقی شده و بیشتر مرتبط با شل یا همان رابط گرافیکی ویندوز هستند.

برای مطالعه کامل این اصلاحیه‌ها و دانلود آن‌ها می‌توانید به این نشانی اینترنتی مراجعه نمایند. کارشناسان پیش‌بینی کرده‌اند که در سال 2007 هکرها بیشتر به سراغ ActiveX و استفاده از بدافزارها بروند.

     

اولین کارت گرافیکی اکسترنال

 

 


شرکت Asus دستگاهی به نام Asus XG Station ارائه کرده است که امکان اتصال کارت‌های گرافیکی اکسترنال را به نوت‌بوک‌ها فراهم می‌کند.


شرکت Asus دستگاهی به نام Asus XG Station ارائه کرده است که امکان اتصال کارت‌های گرافیکی اکسترنال را به نوت‌بوک‌ها فراهم می‌کند. XG Station که در حقیقت یک سکوی توسعه کارت‌های گرافیکی محسوب خواهد شود، یک آداپتور با شیار PCI Express X 16 است که با یک کارت PCMCIA به نوت‌بوک متصل می‌شود و کارت‌های گرافیکی اکسترنال روی آن سوار می‌شوند.

این دستگاه دارای یک صفحه‌نمایش نیز است که برخی از اطلاعات کارت گرافیکی مانند سرعت پردازش و حافظه را نمایش خواهد داد. XG Station می‌تواند مورد استفاده کاربرانی قرار گیرد که نوت‌بوکشان از کارت گرافیکی مناسبی استفاده نمی‌کند. این کاربران می‌توانند بدون تعویض کارت گرافیکی، پردازش‌های قدرتمند گرافیکی را بیرون از نوت‌بوک و روی کارت‌ گرافیکی اکسترنال انجام دهند.    

WinZip 11.0

 

 
اشاره :

برنامه Winzip معروف‌ترین نرم‌افزار فشرده‌سازی اطلاعات و فایل‌ها در ویندوز است که کاربران زیادی از آن استفاده می‌کنند. به طرفداران این نرم‌افزار باید نوید انتشار نسخه یازدهم آن را بدهیم.


برنامه Winzip معروف‌ترین نرم‌افزار فشرده‌سازی اطلاعات و فایل‌ها در ویندوز است که کاربران زیادی از آن استفاده می‌کنند. به طرفداران این نرم‌افزار باید نوید انتشار نسخه یازدهم آن را بدهیم.

WinZip 11.0 در دو نسخه Standard و Professional منتشر گردیده است که نسخه Profesional از امکانات و قابلیت‌های بیشتری نسبت به نسخه استاندارد برخوردار است. پشتیبانی از فرمت‌های فشرده‌سازی CD و DVD، کار با پروتکل FTP، کار با حساب‌های ایمیل و ارسال خودکار فایل فشرده شده، پشتیبان‌گیری اطلاعات، انتخاب بهترین نوع فرمت فشرده‌سازی با توجه به نوع اطلاعات، گشودن اطلاعات فشرده شده به فرمت‌های BZ2. و RAR، بهبود کار با فرمت صوتی WAV و بهبود رابط کاربری برنامه برخی از قابلیت‌های جدید نرم‌افزار WinZip 11.0 هستند.
 
با مشاهده لیست امکانات جدیدی که به این نرم‌افزار افزوده گردیده است، باید گفت که چندین نرم‌افزار در WinZip  ادغام شده‌اند و کاربران را از نرم‌افزارهای رایت دیسک، مبدل‌های صوتی، نمایش تصاویر و پشتیبان‌گیری بی‌نیاز ساخته‌اند. AES Encryption دیگر قابلیتی است که در این نرم‌افزار بهبود داده شده است و امکان رمزنگاری اطلاعات  به صورت 128 و 256 بیتی را مقدور می‌سازد.