خرید شش‌میلیارد دلاری مایکروسافت
 

اشاره :
مایکروسافت با اعلام خبر خرید شرکت تبلیغات آنلاین aQuantive به ارزش شش میلیارد دلار در حقیقت غول‌های اینترنتی گوگل و یاهو را به مبارزه طلبید. این خرید که بزرگ‌ترین معامله در تاریخ شرکت مایکروسافت است، اهمیت تبلیغات آنلاین را در سیاست‌های آتی این غول بزرگ فناوری نمایان می‌کند و همچنین رقابت مایکروسافت با گوگل را وارد مرحله تازه‌ای می‌نماید. چندی پیش گوگل شرکت تبلیغاتی DoubleClick را در ازای پرداخت 1/3 میلیارد دلار خریداری کرد. پس از آن نیز یاهو شرکت تبلیغاتی Right Media را به قیمت 680 میلیون دلار خرید.

 

 

 


منبع: رد هرینگ‌

غول نرم‌افزار در تبلیغات اینترنتی تحول عظیمی را  زمینه‌سازی می‌کند.

کریس لیدل مدیر ارشد مالی مایکروسافت، می‌گوید: «تبلیغات آنلاین امروزه سهمی معادل چهل میلیارد دلار از  بازار را به خود اختصاص داده است و پیش‌بینی می‌شود تا سال 2010، سالانه بیست درصد رشد داشته باشد.»

گوگل، به‌عنوان بزرگ‌ترین تهدید مایکروسافت، تصمیم خود را برای تسلط بر بازار تبلیغات آنلاین، به ویژه تبلیغات نمایشی، مخفی نکرده است. به گفته Bloomberg در سه ماه اخیر درآمد گوگل از تبلیغات 66 درصد و درآمد مایکروسافت از تبلیغات 23 رشد داشته است.

شرکت aQuantive که اکنون دیگر جزئی از مایکروسافت محسوب می‌شود، در سه زمینه فعالیت دارد: سرویس‌های بازاریابی دیجیتال به همراه اطلس جامع آگهی‌دهندگان، شبکه تبلیغاتی drivePM و آژانس تبلیغاتی Avenue A Razorfish که مشتریان بزرگی همچون تویوتا، کوکاکولا و نایکی دارد.

aQuantive درآمد شرکت در سه ماهه اخیر را 6/142 میلیون دلار اعلام کرد که در قیاس با سه ماه مشابه در سال 2006 میلا‌دی 55 درصد رشد داشته است.

Kevin Johnson، مدیر پلتفرم‌ها و سرویس‌ها در مایکروسافت، می‌گوید: «این خرید پاسخ جامع و کاملی برای نیاز آگهی‌دهندگان و تولیدکنندگان محصولات مختلف است.»

وی ادامه می‌دهد: «آنچه ما به صورت یکجا فراهم کرده‌ایم، یک راه‌حل بسیار جامع و کاملاً مطلوب برای تبلیغات است. فراهم کردن این بستر تبلیغاتی منسجم و یکپارچه اعتبار فراوانی را برای ما به همراه خواهد داشت.»

کارشناسان و تحلیلگران نیز نظر مشابهی دارند. Andrew Frank معتقد است که هر یک از این سه زمینه فعالیت در حقیقت مکمل دیگری است؛ به ویژه Atlas که به نظر می‌رسد مناسب‌ترین و طبیعی‌ترین پاسخ و راه‌حل تبلیغاتی است. همچنین شبکه تبلیغاتی drivePM امکان بسط و توسعه فعالیت‌ها و برنامه‌های تبلیغاتی را برای مایکروسافت مهیا می‌کند.

مایکروسافت همچنین با استفاده از این امکانات و تونایی‌ها  قادر است تبلیغات بهتر و مناسب‌تری را از طریق MSN  و live.com ارائه نماید.

علاوه بر این، aQuantive می‌تواند به رشد وتقویت مرکز تبلیغاتی مایکروسافت کمک شایانی نماید تا مایکروسافت با جبران عقب‌ماندگی خود نسبت به گوگل در زمینه تبلیغات آنلاین، به آینده تجاری خویش امیدوارتر شود.

David Hallerman، تحلیلگر ارشد eMarketer، می‌گوید: «امکان ارائه تبلیغات و آگهی‌های تجاری مشتریان MSN به چند روش و در چندین مکان (امکانی که هم اکنون به واسطه قابلیت‌های aQuantive برای مایکروسافت مهیا شده است)، مزیت بسیار بزرگ و ارزشمندی است.

همچنین ارتباطات مایکروسافت توانایی بالقوه  بیشتری را برای رونق مرکز تبلیغاتی مایکروسافت (AdCenter) و فروش بیشتر محصولات فراهم می‌کند.» رؤِسای مایکروسافت همچنین بر تأثیر توانایی‌ها و قابلیت‌های aQuantiveدر ظهور فناوری‌هایی مانند، video - on - demand) VOD ،IPTV) و سازماندهی تبلیغات برای پلتفرم‌های گوناگون، که از آن‌ها به عنوان فناوری‌های آینده یاد می‌شود، تأکید دارند.

Andrew Frank معتقد است این خرید می‌تواند مزایای جانبی دیگری را نیز برای مایکروسافت به همراه داشته باشد. به عنوان مثال، Avenue A Razorfish یکی از شرکت‌های بزرگ طراحی وب، به واسطه استفاده از Silverlight محصول مایکروسافت به جای فناوری فلش ادوبی می‌تواند نقش بسیار مؤثری در گسترش فناوری جدید مایکروسافت، در وب ایفا کند (سیلورلا‌یت فناوری جدیدی است که مایکروسافت قصد دارد آن را به جای ابزار قدرتمند Flash جایگزین نماید).

به‌رغم قیمت بالایی که برای فروش aQuantive به مایکروسافت پیشنهاد شده است و  در حالی که رؤِسای مایکروسافت تصدیق کردند که شرایط دشوار رقابت با دیگر مدعیان آن‌ها را مجبور به این خرید کرده است، لیدل، از مایکروسافت، می‌گوید: «این رقم تنها دو درصد از سهم فروش ما در بازار است. او اضافه می‌کند که غول فناوری دنیا (مایکروسافت) یک خزانه حاوی 35 میلیارد دلار پول نقد را در اختیار دارد.»

لیدل می‌گوید: «ما این وضعیت را بارها تجربه کرده‌ایم. هر موقع که تشخیص دهیم به دست آوردن چیزی به رشد بهتر ما کمک می‌کند، آن را به هر قیمتی به دست میآوریم. بی‌شک ما قدرت و توان اقتصادی لازم برای انجام کارهای بزرگ‌تر را هم داریم. تنها باید بخواهیم و اراده کنیم.»

Hallerman اعتقاد دارد که اکنون پس از پیوستن aQuantive به مایکروسافت، یکی از نگرانی‌ها موضوع پایبندی مایکروسافت به بی‌طرفی در تبلیغات در مقایسه با زمانی است که MSN در حال رقابت با شبکه تبلیغاتی بزرگ aQuantive بود.

او می‌گوید: «یکی از نگرانی‌های بزرگ برای شبکه‌های تبلیغاتی آنلاینی است که با شیوه مناسب و صحیح محصول شما را در سایت‌های مختلف عرضه می‌کنند؛ زیرا در این حالت شما باید با MSN رقابت کنید.»

Hallerman اعتقاد دارد که ‌AOL در این زمینه بسیار خوب عمل کرد. AOL پس از خرید شبکه تبلیغاتی‌ Advertising.com در سال 2004، آن را از پورتال خود مستقل نمود.

هجوم به سمت تبلیغات آنلاین هنوز آغاز نشده است. ValueClick که این روزها سهام خود را به سرعت در حال رشد و ترقی می‌بیند، می‌تواند یکی از محتمل‌ترین هدف‌های باقی مانده در بازار باشد.

Hallerman می‌گوید: «از آنجایی که چهار پورتال اصلی اینترنت خریدهای خود را انجام داده‌اند، آژانس‌های تبلیغاتی سنتی مانند Omnicom و Interpublic Group  می‌توانند موج بعدی خریداران را تشکیل دهند.»

شرکت Publicis که در پاریس مستقر است، در ماه دسامبر از طرح خود برای خرید شرکت Digitas در ازای پرداخت 3/1 میلیارد دلار خبر داد. شرکت انگلیسی WPP نیز به تازگی موافقت خود را برای خرید شرکت تبلیغات آنلاین Real Media با قیمت‌ ‌649 میلیون دلار  اعلام کرد.

Brian McAndrews، مدیرعامل aQuantive، معتقد است این معامله آن‌ها را به مرحله بالاتری در کسب‌وکار تبلیغاتیشان سوق می‌دهد. او می‌گوید: «برنامه و طرح ما، استقلال و ارائه عملکرد عالی است، اما این معامله فرصت مناسبی برای جهش به سطح بالاتر است. این معامله شبیه معامله سوخت گازی با سوخت موشکی است.»